tiistai 6. joulukuuta 2016

Kotiäiti vai uraäiti?

Kotiäiti vai uraäiti? Omat haasteensa molemmissa, jokainen valitsee vaihtoehdon joka on itselleen ja perheelleen parasta. Jos asuisimme Suomessa, olisin ehdottomasti työelämässä mutta täällä asia on vähän mutkikkaampi, puhun nyt vain meidän tapauksesta enkä tarkoita että asia välttämättä kaikkien tapauksessa olisi näin.

Meillä arki pyörii niin, että mies käy töissä, minä hoidan sillä aikaa lapset ja kodin. Viimeviikolla oli viimeiset tunnit kielikurssilla mutta nyt olen vain kotona kun lapset ovat koulussa ja mies töissä. Huolehdin joka aamuisesta aamurumbasta, vien lapset kouluun, teen kotityöt ja iltapäivällä haen taas lapset koulusta jne. Koulumatkat kuljemme bussilla ja tuhlaan aikaani noin tunnin päivästä siihen että vien lapset kouluun ja toisen tunnin siihen että haen lapset koulusta. Koulun ovet pidetään lukittuina ja joka päivä kun koulupäivä lähenee loppuaan, ovien takana odottelee iso joukko vanhempia jotka ovat tulleet hakemaan lapsiaan. Kouluun kuskaaminenkaan ei ole ihan niin simppeli juttu kuin se Suomessa oli, niin kuin olen ehkä aiemmin maininnutkin, kaikkeen täällä saa varata vähän enemmän aikaa.

Maanantai aamu aloitettiin reippaasti kodin ja koulun väliä juosten, kun olin saanut lapset laitettua kouluun ja avasin kotioven, mieheltä tuli puhelu, että koululta soittivat lasten eväiden jääneen kotiin. Muutenhan ei olisi ollut hätää mutta lapset siirtyvät aina koululta bussilla toiselle koululle. Minulla oli matkaa taitettavana noin kaksi ja puoli kilometriä, aikaa puoli tuntia,  sekä yksi puolikuntoinen lapsi, ei muuta kuin lenkkarit jalkaan, lapsi reppuselkään ja pää kolmantena jalkana koululle. Loppu hyvin kaikki hyvin, lapset saivat eväänsä ja minä virkistävän aamulenkin. :D

Tiedän että kotiäidit tekevät arvokasta työtä mutta jostain syystä välillä tunnen pientä syyllisyyttä siitä, että en ole töissä, ehkä juuri sen takia että olen "vain kotiäiti" jonka lapset ovat päivisin koulussa. Mitä sitten teen päivisin kun olen yksin? Otan rennosti ja makaan auringossa? En suinkaan, vaan teen kaikki ne tylsät jutut jotka täytyy joka päivä hoitaa, työtä siis riittää minullakin vaikka rahallinen palkka ei juoksekaan. Se mitä tästä kaikesta saan on aikaa perheelle sekä rauhallisempi arki ja nämä asiat merkkaavat minulle ja perheelleni paljon!




- Liisa



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti